INSPIREREND LEIDINGGEVEN

Passie als verdienmodel. Waar ‘t Hart vol van is

Wie het boek van Yvonne ‘t Hart leest, of wie haar spreekt, merkt al gauw hoe gepassioneerd zij zelf is over haar werk. Als opleider en coach helpt ze mensen om hun passie te vinden. Yvonne is ervan overtuigd dat dit voor alle betrokkenen een win-win situatie oplevert. Zij schreef er een boek over: Passie als verdienmodel.

In dit artikel

Waar ’t Hart vol van iscover-passie-als-verdienmodel

Leidinggeven aan gemotiveerde medewerkers gaat niet over kijken wat ze nodig hebben, het gaat om het gevoel nodig te zijn. Zinvol werk dus. Helaas ontbreekt het vaak daaraan, blijkt uit eigen ervaringen en ook uit onderzoek, zo stelt de auteur. Met Passie als Verdienmodel wil Yvonne ’t Hart managers aanzetten tot ‘inspirerend leidinggeven aan bevlogen medewerkers’. En dat doet ze in haar boek op gepassioneerde wijze. Van kaft tot kaft spat de energie eraf en niemand kan na lezing zeggen dat ze niet zelf 100% gelooft in wat ze schrijft. Dat weet ze zelf ook, want de ondertitel van het boek draagt haar eigen naam: ‘Waar ’t Hart vol van is…’

Het boek richt zich op leidinggevenden, maar ’t Hart stelt duidelijk dat juist diens eigen bevlogenheid niet buiten beschouwing kan blijven. Leiders zijn rolmodellen. Positieve aandacht levert harde resultaten op. Bevlogenheid is besmettelijk; bevlogen mensen steken zelfs hun levenspartners aan, zo blijkt uit onderzoek. Ik dacht dat dit in teams misschien zou kunnen leiden tot een positief aap-en-banaan effect, waarbij matig gemotiveerde medewerkers worden opgetild door een bevlogen teamcultuur.

Ik was nieuwsgierig hoe in het boek de link gelegd zou worden tussen passie en het beloofde ‘verdienmodel’. Het antwoord ligt in de ‘Service Profit Chain’, een met onderzoek bewezen model dat aantoont hoe gemotiveerde mensen een veel hogere klanttevredenheid realiseren. En blije, terugkerende klanten brengen weer geld in het laatje. Blijkbaar is het zo simpel.

Wat kun je als lezer verwachten

Passie als Verdienmodel is praktisch en toegankelijk geschreven. Het staat vol met concrete voorbeelden, tips en checklists om aan zelfreflectie te doen. En inderdaad: al lezende dringt zich onherroepelijk de vraag op hoe bevlogen je zelf bent. Mede door deze oefeningen en tests is het boek ook – of juist – geschikt voor “medewerkers” en niet alleen voor hun leidinggevenden.

Er komen diverse populaire management theorieën voorbij, zoals de Quinn rollen, het Bateson model van psychologische niveaus en Sinek’s wat-hoe-waarom model. Het boek is daarmee niet alleen een vurig pleidooi voor passie in het werk maar ook een soort zelfhulp boek voor mensen die hun eigen bevlogenheid willen onderzoeken.

En voor mensen die graag een voorbeeld nemen aan anderen: in het boek komen worden zes bevlogen mensen geïnterviewd, én hun leidinggevenden. Bijna verontschuldigend stelt ’t Hart in de leeswijzer dat dit geen bekende, rijke of gezaghebbende mensen zijn. Wel mensen die helemaal op hun plek zitten. De keuze voor deze portretten is in de roos. Passie als Verdienmodel doet niet dik of duur. Maar raakt kort en krachtig de kern.

www.passiealsverdienmodel.nl

 

Aanverwante artikelen

De ongeschreven regels die vrouwen (nog) niet kennen

Kantoorlog, de strijd tussen vervreemding en zingeving

Weerstand bij verandering: drie basisopvattingen

Een teamcoach is niet bemoeizuchtig

Contact & Contract – Een Q&A

Geef een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welk account wil je maken?

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Aanmelden Ask me Anything

Zit je met een casus? Een lastige klus? Iets met je team of je rol als teamcoach of teamleider? Kom naar een online AmeA sessie, je mag alles vragen. Meld je aan! Het is van 10.00 tot 11.30. Kom wel op tijd, eerder weggaan kan.

Boek aanbevelen

Bestand delen

Je kunt een pdf-bestand delen op onze site. Een artikel, of iets anders moois. Stuur het ons en wij plaatsen het onder jouw naam op onze Download & Delen pagina.

Werkvorm posten

De instructie
Helder en in hele zinnen. Geen telegramstijl. Gebruik stappen of nummers. Of tussenkopjes in vet. Geef eventueel variaties of tips aan het eind. Doe géén copy-paste van een andere site of ander document!!

Account aanpassen

Minimaal 8 tekens, hoofdletter, cijfer en speciaal teken. Gebruik geen ww dat je elders gebruikt. 

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Let op – als je geen bevestiging hebt ontvangen is het maken van je account niet gelukt. Je kunt dan niet inloggen.

Profiel maken of aanpassen

Leuk als je zichtbaar wilt zijn op de site. Ook klanten kunnen je profiel zien, maar alleen mensen die zijn ingelogd hebben zicht op je contactgegevens. 

  • JPG/JPEG/PNG
  • Zo vierkant mogelijk
  • Vooral je gezicht
  • Max 500kb

Review maken

Onze studenten – misschien jij ook – hebben veel aan de reviews op onze site. Help jij toekomstige studenten met jouw review? Het mag eventueel anoniem of onder pseudoniem. Veel dank!

complete opleiding voor teamcoaches
Meer informatie +

Kom kennismaken met ons!

Je wilt wellicht met ons samenwerken of je bij ons laten opleiden, maar nog even ‘gevoel’ krijgen bij wie wij zijn? Of je hebt gewoon een aantal vragen die je liever persoonlijk bespreekt?

Laten we (video)bellen!

We ontmoeten elkaar via telefoon, Teams of Zoom. Geheel vrijblijvend uiteraard. In principe neemt Martijn Vroemen contact met je op, maar je kunt ook kiezen voor andere Teamchangers.

Handleiding Zoom + mini-werkvormen

Stel je vraag!